24.4.2018

Tjejresa till Tallinn (innehåller många Tallinn-tips)

Jag har haft en riktig lyxhelg. I ett och ett halft dygn har jag fått hänga med fina vänner i Tallinn. Vi brukar ses med några månaders mellanrum. Det finns barn och jobb och hobbyn som tar mycket av vår tid. Så nu var det roligt att kunna umgås i lugn och ro och ingen hade brottom hem.

Vi började med att åka till Viimsi Spa direkt från terminalen. De har ett 18+ spa där så det var verkligen avkopplande och lugnt. Vi chillade i poolerna, beställde skumppa utan att ens gå upp från vattnet eftersom bardisken fanns i poolen, skrubbade in oss med salt varefter vi smorde in oss i lera. Synd att det inte finns foto på det. Såg komiskt ut att vara insmord i brun gegga från topp till tå. Kevin skulle inte ha trott sina ögon.

Vi gick även på en finsk basturitual som var väldigt intressant och kändes nog inte alls finsk. Men det var en rolig upplevelse. Mannen som gjorde ritualen betedde sig nog mer som en mobbare tycker jag. Hahaa. Testa så förstår ni.

Viimsi Spa var helt super och jag rekommenderar att åka dit tillsammans med partner eller vänner. Finns även en vattenparksida dit man kan fara med familjen men den såg vi inte. Där finns också hotell och biograf.

Tack vare vår modiga och världsvana vän testade vi Uber. Det var otroligt behändigt och billigt. Och man behövde inte betala något åt chauffören för allt gick via kreditkort och appen. Och riktigt bra chaffisar fick vi också. Vi åkte fem olika gånger med Uberskjuts.

Efter spa hängde vi några timmar på hotellet (Viru) och pratade och drack skumppa. Väldigt mysigt och lugnt. Och fin utsikt hade vi.

Sen tog vi Uber till restaurangen i Telliskivi. Frenchy bistro hette den. Förmånliga priser och riktigt bra mat. Jag började middagen med kaffe eftersom klockan redan var 20:30 och jag skulle hållas vaken. 20:30 är ju ganska sent för en småbarnsmorsa som sovit fyra timmar natten innan. Jag åt sniglar och getostsallad. Det enda som var lite dåligt att servitriserna var lite väl ivriga. De kom typ med 10 minuters mellanrum och frågade om allt var bra. Tallrikarna plockades också bort trots att en av oss ännu åt.

Efter middagen åkte vi tillbaka till hotellet och gick till nattklubbrn där. Jag var mycket ivrig över detta för jag har inte varit på nattklubb på många år. Förut gick vi på klubb hela tiden och det bästa var nog dansandet. Men numera får man ju aldrig dansa så det var superroligt. Och musiken var bra, nytt och gammalt blandat. Givetvis var det köttdiskmeininki (är det inte alltid på nattklubbar?) men jag försökte att inte bry mig så mycket utan njuta av dansandet, musiken och fiilisen. Lite efter 01 gav vi upp och gick till rummena men jag kunde nog ha stannat och dansat lite mer. Så även en stark rekommendation till Viru hotellets nattklubb! Jag tror den hette Amigo.

Följande dag var jag sömnig. Hade ju druckit en del alkohol föregående dag och gått sent i säng. Men försökte bota tröttheten med limecola och kaffe. Vi åt frukost, checkade ut och gick en stund i Viru Keskus innan vi tog en Uber till terminalen.

Färjan var proppfull och det var svårt att hitta sittplats. En sista skumppa drack vi ännu, åt lite och kollade taxfreen.

Båten var Tallinks Megastar. Helt ny bekantskap för mig. Vi gick igenom ett litet bildäck när vi gick ut från båten. Mycket märkligt. Men det var fräsch och ny så stark rekommendation även här. Men inne i veckan kanske det är trevligare då det inte är så mycket folk.

När jag kom hem så hade Kevin gjort en fin lapp som han tejpat på ytterdörren. Han hade nog haft lite svårt med att jag var borta över natten. Han har inte reagerat lika starkt när 3jorn varit borta. Och så har han ju ofta varit hos min mamma över natten. Så jag blev lite överraskad. Men jag har fått massor kärlek av honom efter resan. Ljuvlig unge. Jag lovade att nästa gång någon reser så är det hela familjen tillsammans. Så bara att börja planera det.

Så trots tröttheten så blev saldot ungefär en miljon på plus. Härligt att komma bort hemifrån lite och inte konstant ha ansvar för många personer. En av vännerna blev också av någon orsak som vår reseledare, hon hade väl mest Tallinn-erfarenhet av oss. Det var mycket konstigt och väldigt skönt att inte behöva hålla i alla trådar ensam som det tyvärr ofta blir när vi reser med familjen. Och så var det givetvis härligt att få hänga med vänner så länge. Tack till er M, E och J!